ماشینکاری سوپر آلیاژها(قسمت دوم)

سوپر آلیاژهای پایه نیکل:

آلیاژهای پایه نیکل از معروفترین و پر مصرف ترین گروه سوپر آلیاژها می باشند و به دو دسته پایه نیکل و پایه نیکل-آهن تقسیم می شوند. برای آلیاژهای پایه نیکل بین 60 تا 70 درصد مواد آن از نیکل تشکیل شده است و برای آلیاژهای پایه نیکل و آهن 25 تا 45 درصد نیکل و 15 تا 60 درصد آهن است.

  • پایه نیکل: این مواد بیشتر در پمپ ها، تجهیزات صنایع غذایی، دستگاههای کنترل آلودگی، تجهیزات حفاری در دریا استفاده میشود.
  • پایه نیکل-آهن: سوپر آلیاژهای پایه نیکل –آهن در مقایسه با پایه نیکل در دماهای بالا ضعیف تر هستند و در محیطهایی که  قابلیت بالایی نیاز نباشد استفاده میشود و در مقایسه با پایه نیکل ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشند.  بیشتر در صنایع شیمیایی مثل مبدل های حرارتی، لوله ها، دیگ های تقطیر، مخزن های مخلوط کننده، تجهیزات عملیات حرارتی، نقاله ها، سبدها و جعبه ها بکار می روند.

 

سوپر آلیاژهای پایه کبالت:

آلیاژهای کبالت نسبت به سوپر آلیاژهای آهن و نیکل دارای نقطه ذوب بالاتری هستند و به همین دلیل در پره های توربین استفاده می شوند. همچنین این آلیاژها در جاهایی مثل تجهیزات ارتوپدی در پزشکی که مقاومت زیاد به خوردگی مد نظر است، بکار میروند.در جدول زیر گروهی از سوپر آلیاژهای پایه کبالت با نسبت ماشینکاری آنها ذکر شده است.

 

سوپر آلیاژهای پایه تیتانیوم:

دلیل اصلی استفاده از آلیاژهای تیتانیوم داشتن استحکام عالی نسبت به وزن کم و همچنین دارا بودن خواص شیمیایی عالی است.قطعات موتور وبدنه هواپیما نیاز به مواد پر استحکام و سبک دارند به این منظور آلیاژهای تیتانیوم توسعه زیادی پیدا کرد. علاوه بر صنایع هوایی، بلکه به دلیل مقاومت عالی به خوردگی این آلیاژها در محیط های شیمیایی خورنده کاربرد دارد. برای نمونه می توان به تجهیزات فراورده های شیمیایی، صنایع دریایی، مخازن تحت فشار، قطعاتی که در دماهای خیلی پایین نزدیک به صفر مطلق کار میکنند را اشاره کرد.

 

تقسیم بندی آلیاژهای تیتانیوم:

  • ساختار α: تیتانیوم نرم بوده و آلیاژهای نرم بوده و ساختار کریستالی آن شش وجهی (HCP) می باشد.
  • ساختار β: آلیاژهایی سخت تر از α بوده و ماشینکاری آنها مشکل تر است. ساختار کریستالی آنها BCC می باشد.
  • ساختار β-α: ترکیبی از دو ساختار بالا بوده و از نظر ماشینکاری بین دو گروه α و β قرار دارند.

 

ماشینکاری سوپر آلیاژها (قسمت اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *